Fotorealistische renderingen vanuit SketchUp

Leer Fotorealistische renderingen maken van je SketchUp modellen met  de gratis 3d render software D5 Render en/of Twinmotion.

Voor het bouwen van 3d modellen is SketchUp fantastische software, alleen kun je er geen fotorealistische afbeeldingen mee maken. In deze cursus laten we je kennis maken met twee super goede realtime rendering programma’s. Twinmotion van Epic Games en D5 Render. Beide werken fantastisch samen met SketchUp, ook het aanpassen van het SketchUp model tijdens het proces is geen probleem. In deze cursus maak je kennis met de workflow en laten we in beide programma’s zien hoe je een scène kunt aankleden met modellen voor interieur en exterieur, hoe je materialen goed kunt toepassen en aanpassen en hoe je een scène overtuigend kunt belichten en uitlichten. Daarnaast leer je het maken van een final render image met behulp van de verschillende Render Passes en bewerkingen in Photoshop met o.a. het Camera Raw filter.

Model setup in SketchUp

Camera-standpunt in SketchUp

Materialen, models en belichten in D5

Render-pass: Ambient Occlusion

Render-pass: reflection

Photoshop Camera-Raw Post production

voorbeelden uit gmi designschool cursus SketchUp 3drenderen met D5

Image na Postproduction

Model setup in SketchUp Camera-standpunt in SketchUp Materialen, models en belichten in D5 Render-pass: Ambient Occlusion Render-pass: reflection Photoshop Camera-Raw Post production voorbeelden uit gmi designschool cursus SketchUp 3drenderen met D5

Deze cursus is opgebouwd uit twee keuze delen: SketchUp renderen met D5 Render en  SketchUp renderen met Twinmotion. Beide cursussen duren 6 uur. Een dag of twee avonden per cursus.

• D5 Render, is voorlopig alleen geschikt voor windows*
  • Twinmotion van Epic games, kun je ook op een mac draaien.

In onze cursuslokalen hebben wij volledig ingerichte werkplekken voor jou met zowel mac als windows en de benodigde software. Wil je graag beide Render programma’s uitproberen, dan kan dat. De cursussen tezamen kosten € 900,-.

Modellen bouwen in SketchUp is redelijk makkelijk onder de knie te krijgen maar het maken van een goede fotorealistische rendering van een exterieur, interieur of product is niet zo eenvoudig. De renderings vanuit SketchUp zijn altijd schetsmatig, daar is het programma ook voor bedoelt. Wil je een meer realistische weergave van je model dan heb je externe render software of plug ins nodig. Het opzetten van de scène, camera plaatsen en goed uitlichten staat niet los van het verhaal dat je wilt vertellen. De aankleding van je scène is belangrijk, maar bovenal maakt het gebruik van goede materialen tezamen met de belichting het verschil in geloofwaardigheid en overtuigingskracht.

Er zijn heel veel goede Render programma’s aanwezig op de markt, bijvoorbeeld Vray, Lumion, Enscape etc. Sommige draaien binnen de SketchUp interface, anderen zijn los aan het SketchUp model gekoppeld. Wij kiezen voor D5 en Twinmotion, omdat beiden een hele goede versie hebben om gratis mee te oefenen, ze zijn vrij nieuw, geven hele goede resultaten en voor professionals zijn ze niet heel erg duur om te gebruiken binnen een professionele workflow en output.

Programma SketchUp 3d Renderen

D5 render:

• Live sync-connectie met SketchUp
  • Interface
  • Navigeren
  • Modellen plaatsen
  • Set up interieur en exterieur
  • Materialen maken bewerken en toekennen
  • Externe Libraries gebruiken
  • Camera standpunt en focus bepalen
  • Environment Lights, fog, shadows
  • Interieur belichten, toevoegen extra lights
  • Renderen: Stills en video Animatie objecten
  • Post production in Photoshop

Vervolg

Systeem eisen:

Kijk op D5Render als je meer wilt weten over de systeem eisen voor windows om te kunnen werken met de software.

*D5 voor Mac? Dit is wat het D5 Render develop team er zelf over zegt:

Q: When will you release a Mac version of D5 Render?

A: We understand a lot of users are waiting to render with D5 on their Mac, but at the moment there exist some technical issues. Apart from support for ray tracing, D5 is based on Windows DirectX12 (DX12) technologies, which conflicts with Apple’s macOS operating system. Therefore, we don’t have an estimated date for D5 on Mac, but we do have the plan to come to more Mac users. Let’s wait until that day!