Bij het vormgeven van een tijdschrift, een brochure, maar ook bij een website, is gevoel voor letters essentieel. Welke letter kies je waarvoor en hoe pas je deze op de juiste wijze toe. Met kennis van lettertypes, van typografische normen, kleurgebruik en ruimteverdeling, maak je van elke visuele uiting een aantrekkelijk en leesbaar product. Want dat is toch het eerste doel in vormgeving; dat het boek, het tijdschrift of de website ook echt gelezen wordt.

letterbeeld-typografie

Ook speelt typografie een grote rol bij het ontwikkelen van een huisstijl (corporate identity) en logo’s. De opgave is hier te kiezen voor een letterfamilie die de juiste sfeer heeft en die past bij de doelgroep. De cursus Typografie geeft inzicht in al deze aspecten, in combinatie met de huidige toegepaste technologie.

Je krijgt van de docent alle inzichten en kennis toegelicht, je oefent je nieuwe kennis met creatieve opdrachten. Deze opdrachten werk je thuis uit en worden tijdens de lessen besproken.

Zowel voor ontwerpen voor print als voor digitale ontwerpen voor smartphone, tablet en  beeldscherm is inzicht in typografie essentieel. De cursus is daarmee uitermate geschikt voor creatieven en dtp-ers, webdesigners, multimediadesigners en communicatiemedewerkers. De cursus biedt ook een goede creatieve basis voor het digitaal opmaken in opmaakprogramma’s als InDesign en Dreamweaver.

Programma Typografie

    Geschiedenis van de typografie

  • Vormkenmerken letters
  • Lettertypes herkennen
  • Lettertypes kiezen
  • Begrippen, maatsystemen
  • Fonts en varianten
  • Typografische normen
  • Leesbaarheid
  • Lay-out
  • Typografie in de computer
  • Fonttechnieken
  • Beeldschermtypografie
Typografie is de eerste module in de Opleiding Mediavormgeving Basis. Je kunt daarvoor deze opleiding vervolgen met de Cursus Vormgeven en layout. Daarmee heb je dan tevens de eerste module van de Opleiding Grafische Vormgeving gevolgd en kun je direct doorstromen naar het eerste leerjaar.

Subsidies?

Kijk voor subsidie mogelijkheden op onze pagina: subsidies.