illustrationVoor een advertentie, folder of website is vaak een pakkende illustratie nodig. Want een illustratie communiceert de boodschap over het algemeen sneller en directer dan een tekstuele boodschap. Dat kan variëren van een getekende illustratie, fotomontage tot een verklarende infographic. Het vervaardigen van aansprekende illustraties is dan ook een belangrijk aspect in het gehele grafische ontwerp. Dat vraagt schets- en creatieve vaardigheden en een beheersing van de juiste digitale tools om de illustraties mee te maken. Zowel twee- als driedimensionaal. Ook de meer vrij werkende illustrator of kunstenaar is gebaat bij het kunnen vervaardigen van illustraties waarbij gevarieerd gewerkt kan worden met hand- of digitale uitingen.

illustration bij gmi designschool illustration bij gmi designschoolDe opleiding Illustration is gericht op het leren vervaardigen van creatieve illustraties en andere visualisaties, zowel handmatig als digitaal. Dit vraagt technische vaardigheid in de grafische pakketten Illustrator Basis en Photoshop Basis maar zeker ook in het handmatig tekenen. Hoe construeert u een cirkel onder een hoek, bijvoorbeeld, hoe teken je op een vel papier een overtuigende 3dimensionale vorm, met gebruikmaking van schaduw en perpectief. En hoe laat je zien of iets gemaakt is van blinkend chroom of doffe stof? U leert niet alleen vaardigheid opdoen in het schetsen van uw ideeën, maar ook in vormgevingsaspecten die uw illustratie de juiste kracht en uitstraling kunnen geven. Zoals een sterke compositie en aansprekend kleurgebruik. Daarom volgt u op ons instituut de modules Schetsen Basis en Schets en Creatie. In deze modules maakt u een start met de technische en creatieve kant van het schetsen. Nieuw onderdeel van deze opleiding is het programma SketchUp. Met dit populaire gratis 3d programma leert u uw en andermans ideeën in 3 dimensies te visualiseren, waarmee u bijvoorbeeld ook producten en architectuur tot de onderwerpen van uw illustraties kunt toevoegen. SketchUp biedt als 3d schetsprogramma bijzondere manieren om tekenstijlen weer te geven, waardoor het een schetsmatig karakter houdt en een logische aanvulling is van de eerste twee modules.

Programma Illustration

De opleiding Illustration is samengesteld uit de volgende modulen:

Illustrator Basis:

• Illustratietechnieken
  • Schetsstudies naar waarneming
  • Lijn en vlak
  • Werken met licht en schaduw
  • Vormstudies (basisvormen schetsen)
  • Perspectief (1, 2 en 3-puntsperspectief)
  • Suggestie van ruimte
  • Schetsstudies voor visualiseren creatieve ideeën

SketchUp 3d Visualisaties: