De cursus VR maken met Unity is een introductie tot de Game Engine Unity gericht op Virtual Reality (VR) Development. Unity is een programma ( game engine ) dat veel gebruikt wordt voor de ontwikkeling van Games en ook steeds meer bestaansrecht krijgt in andere vormen van media, zoals film en Virtual Reality.

VR is hot. De afgelopen jaren maakt VR een enorme ontwikkeling door. Steeds vaker zie je dat VR wordt ingezet voor bijvoorbeeld: trainingen, medische toepassingen, onderwijs, ruimtelijke toepassingen, zoals de bouw, architectuur, psychiatrie,en natuurlijk last but not least de entertainment industrie. VR onderscheid zich van traditionele media doordat de gebruiker zich bij Virtual reality IN de ervaring bevind in plaats van erbuiten. De gebruiker bevind zich door middel van VR in een compleet andere werkelijkheid. Daardoor leent het medium zich uitstekend voor virtuele simulaties en ervaringen.

VR cottageDe cursus is bedoelt voor media professionals die kennis willen maken met (realtime)non-lineaire media en Virtual Reality toepassingen. Je start de cursus met het ervaren van Virtual Reality om zo een beeld te krijgen van de mogelijkheden en toepassingen. Vervolgens ga je stapsgewijs aan de slag met het ontwikkelen van een eigen VR applicatie. Je doet hierin kennis op over de basis van de Unity Engine, zorg je voor een gestructureerd project en interactie.

Aan het eind van de cursus kun je rondlopen en interacteren met objecten in je eigen virtuele wereld.

Unity werkt met de programmeertaal C#. Met deze cursus maak je onder kennis met deze programmeertaal. Voorkennis is niet noodzakelijk, een gezonde dosis doorzettingsvermogen is wel gewenst.

 

Deze cursus bieden we ook aan VR maken met Unreal. Wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee programma’s: Cursisten ervaren een iets steilere leercurve bij Unity, verder is het een kwestie van smaak en of je er al mee werkt.

Studieprogramma VR maken met Unity

Introductie VR

  • Hoe ‘werkt’ het:
    • Wat doet de bril en wat doet je brein daarmee
    • Do’s en Don’ts binnen VR
  • Bewegen
  • Motion Sickness
  • Interactie
  • Hoe gebruik je de bril en controllers
  • Ervaren van een voorbeeld VR toepassing

Introductie tot Unity

  • Interface onderzoeken
  • Architectuur leren begrijpen
  • Project Structuur opzetten

XR Plugin Management

  • Unity klaarzetten voor VR Development
  • De standaard packages installeren
  • De VR bril koppelen aan de Unity editor
  • Je hebt nu een camera in Unity gekoppelt aan de bewegingen en positie van de VR bril

Interactie

  • De controllers koppelen aan Unity
  • Collision hebben met een object (object verandert van kleur)
  • Een object oppakken en neerzetten
  • Collision tussen twee objecten
    • Idee: Stapelen of Bowlen

Bewegen

  • Teleporteren
  • Snap Turn